Detoks komórkowy – czy głodówka jest zdrowa?

Kwiecień 23, 2018
Dawid
Kategoria: Dieta, Zdrowie,

Klasyczna głodówka polega na całkowitym zaprzestaniu jedzenia na określony czas. Wielu autorów uznaje post jako metodę leczniczą, a nie rodzaj diety. Zwolennicy tego systemu powołują się na zachowanie zwierząt, które zaniechają jedzenia podczas choroby. Głodówki, po których następował detoks komórkowy stanowiły również metodę leczniczą już w starożytnym Egipcie. Czy te sposoby walki z chorobą są aktualne również dziś? Z drugiej strony, czy głodówka będzie dobrym sposobem na utratę zbędnych kilogramów?

 

Co to jest detoks komórkowy ?

Od lat przedmiotem badań naukowców był proces tzw. autofagii komórek. Oznacza to, że komórki mogą się dewastować, lub też inaczej “zjadać” swoje struktury. Zastanawiano się nad tym, co uruchamia ten proces i które geny są za to odpowiedzialne?

W latach 90 japoński biolog przeprowadził badania na komórkach drożdży. Poprzez zmodyfikowanie ich genów w taki sposób, by nie mogły neutralizować gromadzonych w nich odpadków i jednoczesne stymulowanie procesu autofagii (poprzez głodzenie) zaobserwował rewolucyjne zjawisko. W komórkach zaczęły powstawać pęcherzyki z tych szkodliwych substancji, które w wyniku zaburzonego mechanizmu wydalania powiększyły swoje rozmiary aż do możliwych do zobaczenia przez mikroskop. Niedługo później biolog udowodnił, że takie zjawisko zachodzi u wszystkich Eucarionta (organizmy, których komórki posiadają jądro komórkowe), w tym w komórkach człowieka, za co w 2016 roku dostał nagrodę Nobla.

 

Co to jest ta autofagia ?

“Samozjadanie” to proces, dzięki któremu komórki trawią uszkodzone lub obumarłe elementy swoich struktur w celu dostarczenia sobie energii. Wówczas komórka rozkłada te fragmenty a następnie uzyskany materiał wykorzystuje do swojej odbudowy. Tak samo dzieje się, gdy do komórki dostanie się patogen (bakteria, wirus) – fagocytoza. Komórka rozkładając intruza wykorzystuje jego składowe jako budulec swoich struktur. Jest to tak zwany detoks komórkowy.

 

Detoks komórkowy w praktyce

Jeżeli przestaniemy dostarczać organizmowi pożywienia, komórki włączą mechanizm autofagii i zaczną zużywać to, co jest w nich najmniej potrzebne, czyli uszkodzone części komórek, wirusy, bakterie i inne czynniki chorobotwórcze. Oczywiście głodówka musi spełniać konkretne kryteria, organizm musi się do niej odpowiednio przygotować. Propagatorzy tego systemu twierdzą, że działanie prozdrowotne będą miały głodówki trwające około 7 dni. Jednodniowe głodówki są tylko swoistą przerwą od jedzenia. Podczas kolejnych dni całkowitego pozbawienia wartości odżywczych dostarczanych zewnątrz organizm zmuszony jest do samodzielnego wytworzenia energii.

Zachodzi tzw. przegląd generalny własnych rezerw – najpierw organizm czerpie z tkanki tłuszczowej a później utylizuje uszkodzone tkanki. Zalegające złogi w komórkach zaburzają prawidłowe ich funkcjonowanie, a w efekcie całego organizmu.

 

Czy głodówka jest dla każdego ?

Przemyślane stosowanie strategii żywieniowych opartych o posty przerywane (ang. Intermittent Fasting) przynosi bardzo fajne efekty zarówno prosylwetkowe jak i prozdrowotne. Krótkotrwały post bardzo korzystnie wpływa na poprawę wrażliwości insulinowej i odporność organizmu. Warto pamiętać, że w strategiach typu IF nie chodzi o zmniejszanie puli kalorii w ciągu dnia / tygodnia, tylko manipulację porami spożywania posiłków.

Zdecydowanie nie polecam stosowania głodówek (zarówno detoksyfikacyjnych jak i postów przerywanych) osobom cierpiącym na hipoglikemię reaktywną, nadczynność tarczycy, kobietom w ciąży lub osobom o dużej fluktuacji poziomów cukru we krwii.

 

Podsumowanie:

Współczesna nauka udowadnia, że przy spełnieniu odpowiednich warunków, okresowa głodówka może mieć korzystny wpływ na zdrowie. Głodówka w ujęciu znacznego obniżenia kaloryczności w ciągu dnia lub tygodnia nie stanowi dobrego sposobu na zrzucenie zbędnych kilogramów. Stosowanie głodówek na własną rękę, bez konsultacji z dietetykiem lub doświadczonym trenerem personalnym może przynieść wiele negatywnych skutków zdrowotnych. Alternatywę głodówki mogą stanowić określone restrykcje dietetyczne, dotyczące okresów spożywania posiłków. Pamiętaj, że długotrwałe przebywanie na deficycie kalorycznym jest również ogromnym stresorem dla organizmu. A nawet bez stosowania głodówek nasz organizm posiada szereg mechanizmów, które detoksykują go każdego dnia.

Masz problemy z dobraniem odpowiedniej
diety lub suplementacji?

Napisz do mnie!

Tagi: intermittent fasting

Zobacz także inne wpisy z mojego bloga

Przepis na fit klops wołowy z jajkiem

Znakomite proporcje białka, do węglowodanów i tłuszczu, w tym posiłku, sprawiają że idealnie pasuje do diety zbilansowanej. A do tego ten smak!

Czerwiec 20, 2016

Jak osiągnąć lepsze efekty treningów

Jeżeli zależy Ci na poprawie grupy mięśniowej, która od dawna jest Twoją piętą achillesową to poniższy artykuł bardzo Ci się przyda. Większość ...

Wrzesień 11, 2015

Trening cardio a spalanie tkanki tłuszczowej

Jeżeli Twoim celem jest pozbycie się tkanki tłuszczowej, a siłownia nie jest Twoim całym życiem, to powinieneś wybrać taką metodę treningu, która ...

Październik 22, 2015