Oszustwa w przemyśle spożywczym

Maj 28, 2018
Karolina Lisinska
Kategoria: Dieta, Zdrowie,

Czy wiesz, że spożywanie przetworzonej żywności zwiększa ryzyko wystąpienia raka? Czy wiedziałeś, że w szklance „soku pomarańczowego” znajduje się ok 4 łyżeczek cukru?

Ile razy słyszałeś, aby unikać przetworzonej żywności? Zastanawiałeś się dlaczego jest to najczęściej wypowiadane zdanie przez dietetyków? Jeżeli trudno było Ci zastosować to zalecenie, po przeczytaniu poniższego artykułu nie powinieneś mieć z tym problemu. Przedstawię Ci kilka najczęściej spotykanych „oszustw” których każdy z Nas padł ofiarą.

Na co dzień jestem studentką Technologii żywności i żywienia człowieka. Chcąc nie chcąc poznaję całą prawdę jak w dzisiejszych czasach wygląda przemysł spożywczy, jak przemycić na etykiecie najgorsze zło oraz co kryje się pod nazwą „bez cukru”, „bez laktozy”, „sok 100%” itd. Sama niejednokrotnie byłam zaskoczona i ważne jest dla mnie aby ludzi którzy często nieświadomie psują swoje zdrowie było jak najmniej.

Jak ważne jest czytanie etykiet?

Żaden producent nie napisze na pierwszej stronie etykiety „zawiera mnóstwo cukru, barwników i konserwantów”. Zasada jest taka, aby przedstawić produkt w jak najlepszym świetle. I nic w tym dziwnego. To w Twoim interesie jest uważać aby nie dać się „nabrać” a możesz to osiągnąć wyłącznie poprzez zapoznanie się ze składem produktu.

„Sok 100%”

Najczęściej spotykanym haczykiem na który należy uważać jest „Sok 100 %”. W naszej głowie pojawia się obraz pięknych owoców, świeżo wyciskanych i prosto nalanych do kartonika. Niestety nie jest tak pięknie jakbyśmy chcieli. Jeżeli odwrócimy etykietę, w składzie zobaczymy „sok z zagęszczonego soku”, co to oznacza? Oznacza to, że z wyciśniętego soku, zostaje odparowana konkretna ilość wody, a sok zostaje zagęszczony i pasteryzowany. Taka metoda sprawia, że sok nie ulegnie zepsuciu, więc stoi przechowywany miesiącami. Pasteryzacja zabija wszystkie najważniejsze witaminy jakie dany soczek posiadał. Kiedy produkt ma zostać wypuszczony na rynek, dodaje się do niego tyle wody ile usunięto. Taki proces nazywa się „sokiem 100%” który dawno stracił swoje cenne właściwości jakie posiadał i może są w nim części owocu, ale reszta to woda i cukier.

Bez cukru, laktozy… Czyżby?

Odkąd weszła moda na „fit” jedzenie, producenci wykorzystali okazję i bardzo sprytnie podeszli do tematu i zaczęli wypuszczać produkty bez laktozy czy cukru. O ile z napisem „bez laktozy” na opakowaniach mleka mogę się zgodzić, tak na serach żółtych już nie bardzo. Dlaczego? Ponieważ w serach żółtych praktycznie nie ma laktozy!! Podczas produkcji serów, laktoza zostaje przekształcona w kwas mlekowy. Producenci oczywiście pisząc to nie kłamią, a Ty dajesz się nabrać i kupujesz o kilka złotych droższe sery „bez laktozy”, kiedy obok leży dużo tańszy, również nie zawierający laktozy.
Kolejnym pomysłem na który wpadli producenci jest hasło „bez cukru”. Na dżemach, ciastkach, napojach, batonikach itd. Kiedy odkręcisz etykietę na drugą stronę i zajrzysz w skład… Cukru może nie zobaczysz, ale coś znacznie gorszego – SYROP GLUKOZOWO-FRUKTOZOWY. Pomijając fakt, że może doprowadzić do wielu chorób (cukrzyca, otyłość itd.), syrop ten powoduje spadek wrażliwości organizmu na leptynę. Co za tym idzie, spożywając to pyszne ciasteczko owsiane „bez cukru” zamiast choć trochę się nim nasycić, jeszcze bardziej chce Ci się jeść.

Czy ciemne zawsze oznacza zdrowe?

W oczach ludzi wszystko co ciemne – to zdrowe. Przecież na pewno jest to z razowej mąki bez dodatku chemii. Niestety i tu musisz uważać kupując ciemny chleb. Często jest to zwykły chleb pszenny z dodatkiem karmelu. I nie tyczy to tylko pieczywa ale również makaronów, ciastek itd.

Co z produktami E?

Na pewno nie raz zastanawiałeś się co oznaczają oznaczenia w spisie składu z literką E (np. E210, E100 itd.). Lista E jest to spis dodatków do żywności które są stosowane w przemyśle spożywczym. Dzielą się one na 5 różnych grup: barwniki, konserwanty, emulgatory, przeciwutleniacze i inne. Niestety, spożywanie ich znacząco wpływa na nasze zdrowie szczególnie jeżeli trafiają do naszego żołądka często i w dużych ilościach. Mogą powodować one takie choroby jak astma czy nadpobudliwość. Znalezienie produktów, które nie zawierają w składzie „E” graniczy niejednokrotnie z cudem w związku z czym staraj się po prostu nie spożywać ich w nadmiernej ilości.

Na co w takim razie zwracać uwagę kupując produkt spożywczy?

Przede wszystkim czytaj etykiety! Na rynku jest dużo firm sprzedających naprawdę dobre produkty. Warto abyś zapamiętał takie firmy i korzystał z nich jak najczęściej. Jeżeli nie zaczniesz unikać przetworzonej żywności możesz doprowadzić do wielu groźnych chorób i problemów metabolicznych.
Dbaj o siebie!

Referencje:

1. https://calkiemzdrowo.pl/cala-prawda-o-sokach-100/

Potrzebujesz pomocy w osiągnięciu lepszej sylwetki lub poprawie stanu zdrowia?

Napisz do mnie!

Tagi: żywność

Zobacz także inne wpisy z mojego bloga

Przepis na fit klops wołowy z jajkiem

Znakomite proporcje białka, do węglowodanów i tłuszczu, w tym posiłku, sprawiają że idealnie pasuje do diety zbilansowanej. A do tego ten smak!

Czerwiec 20, 2016

Trening interwałowy

Trening interwałowy (HIIT) to świetna sprawa dla osób mających niewiele wolnego czasu. Trwa 3x krócej od tradycyjnych aerobów dając lepsze efekty.

Luty 7, 2016

Trening czy Dieta

Treningi na siłowni nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Może warto byłoby się przyjrzeć temu jak się odżywiasz? Pamiętaj, że to właśnie ...

Sierpień 31, 2015