Mój koszyk

0 rzeczy

Twój koszyk jest pusty.

  • Dieta

  • Wszystkie wpisy

  • Zdrowie

Oszustwa w przemyśle spożywczym

Czy wiesz, że spożywanie przetworzonej żywności zwiększa ryzyko wystąpienia raka? Czy wiedziałeś, że w szklance “soku pomarańczowego” znajduje się ok. 4 łyżeczek cukru?

Ile razy słyszałeś, aby unikać przetworzonej żywności? Zastanawiałeś się, dlaczego jest to najczęściej wypowiadane zdanie przez dietetyków?

Przedstawię Ci kilka najczęściej spotykanych „oszustw”, na które każdy z Nas dał się nabrać.

Czytamy etykiety

Żaden producent nie napisze na pierwszej stronie etykiety „zawiera mnóstwo cukru, barwników i konserwantów”. Zasada jest taka, aby przedstawić produkt w jak najlepszym świetle. I nic w tym dziwnego.

To w Twoim interesie jest uważać aby nie dać się „nabrać”, a możesz to osiągnąć wyłącznie poprzez zapoznanie się ze składem produktu – czyli tego, co najczęściej napisane jest “drobnym drukiem”.

Regularny przekręt: Sok 100%

Najczęściej spotykanym haczykiem, na który należy uważać jest „Sok 100 %”. W naszej głowie pojawia się obraz pięknych owoców, świeżo wyciskanych i prosto nalanych do kartonika.

Niestety nie jest tak pięknie jakbyśmy chcieli. Jeżeli odwrócimy etykietę, w składzie zobaczymy „sok z zagęszczonego soku”, co to oznacza? Oznacza to, że z wyciśniętego soku, zostaje odparowana konkretna ilość wody, a sok zostaje zagęszczony i pasteryzowany. Taka metoda sprawia, że sok nie ulegnie zepsuciu, więc stoi przechowywany miesiącami.

Pasteryzacja zabija wszystkie najważniejsze witaminy jakie dany soczek posiadał. Kiedy produkt ma zostać wypuszczony na rynek, dodaje się do niego tyle wody ile usunięto. Taki proces nazywa się „sokiem 100%” który dawno stracił swoje cenne właściwości jakie posiadał i może są w nim części owocu, ale reszta to woda i cukier.

Produkty bez dodatku cukru i bez dodatku laktozy

Odkąd weszła moda na „fit” jedzenie, producenci wykorzystali okazję i bardzo sprytnie podeszli do tematu i zaczęli wypuszczać produkty bez laktozy czy cukru.

O ile z napisem „bez laktozy” na opakowaniach mleka mogę się zgodzić, tak na serach żółtych już nie bardzo. Dlaczego? Ponieważ w serach żółtych praktycznie nie ma laktozy!! Podczas produkcji serów, laktoza zostaje przekształcona w kwas mlekowy. Producenci oczywiście pisząc to nie kłamią, a Ty dajesz się nabrać i kupujesz o kilka złotych droższe sery „bez laktozy”, kiedy obok leży dużo tańszy, również nie zawierający laktozy.

Kolejnym pomysłem na który wpadli producenci jest hasło „bez cukru”. Na dżemach, ciastkach, napojach, batonikach itd. Kiedy odkręcisz etykietę na drugą stronę i zajrzysz w skład… Cukru może nie zobaczysz, ale coś znacznie gorszego – SYROP GLUKOZOWO-FRUKTOZOWY.

Pomijając fakt, że może doprowadzić do wielu chorób (cukrzyca, otyłość itd.), syrop ten powoduje spadek wrażliwości organizmu na leptynę. Co za tym idzie, spożywając to pyszne ciasteczko owsiane „bez cukru” zamiast choć trochę się nim nasycić, jeszcze bardziej chce Ci się jeść.

Czy ciemne pieczywo jest zdrowe ?

Większości ludzi uważa, że każdy chleb ciemny jest zdrowy, ponieważ upieczony jest z mąki żytniej. Niestety w wielu przypadkach ciemne to zwykły chleb pszenny z dodatkiem karmelu.

Innymi słowy, nie dość że jesz zwykłą pszenną mąkę to jeszcze dostarczasz dodatkowy cukier. Podobnie jest w przypadku makaronów, ciastek oraz innych wyrobów mącznych.

Konserwanty w pożywieniu

Na pewno nie raz zastanawiałeś się co oznaczają oznaczenia w spisie składu z literką E (np. E210, E100 itd.). Lista E jest to spis dodatków do żywności które są stosowane w przemyśle spożywczym. Dzielą się one na 5 różnych grup: barwniki, konserwanty, emulgatory, przeciwutleniacze i inne.

Niestety, spożywanie ich znacząco wpływa na nasze zdrowie szczególnie jeżeli trafiają do naszego żołądka często i w dużych ilościach. Mogą powodować one takie choroby jak astma czy nadpobudliwość.

Znalezienie produktów, które nie zawierają w składzie „E” graniczy niejednokrotnie z cudem, w związku z czym staraj się po prostu nie spożywać ich w nadmiernej ilości.

Na co zwracać uwagę kupując jedzenie ?

Przede wszystkim czytaj etykiety! Na rynku jest dużo firm sprzedających naprawdę dobre produkty. Warto abyś zapamiętał takie firmy i korzystał z nich jak najczęściej.

Jeżeli nie zaczniesz unikać przetworzonej żywności możesz doprowadzić do wielu groźnych chorób i problemów metabolicznych.
Dbaj o siebie!

Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze Zaloguj się

Bądź na bieżąco

NEWSLETTER

Zapisz się do newslettera aby dostawać informacje o nowych wpisach, artykułach, promocjach i konkursach.