Mój koszyk

0 rzeczy

Twój koszyk jest pusty.

  • Zdrowie

Ashwagandha

Witania ospała (Withania somnifera) znana też pod nazwą ASHWAGANDHA jest rośliną stosowaną od tysięcy lat w Indiach. W ciągu ostatnich lat stała się obiektem wielu badań naukowych i jej działanie adaptogenne potwierdza bogata dokumentacja naukowa.

Najbogatszym w związki aktywne jest korzeń Ashwagandhy, zawierający m.in. alkaloidy, witanolidy A-Y, fitosterole, fenolokwasy i minerały.

Jak działa ashwagandha ?

Głównymi związkami warunkującymi działanie rośliny są należące do witanolidów witaferyna A i witanolid D, jednak coraz więcej badań wskazuje na to, że bioaktywność rośliny w dużym stopniu związana jest również z zawartością innych składników.

Witanolidy – mają udokumentowane właściwości przeciwnowotworowe, przeciwbakteryjne, cytostatyczne, uspakajające i obniżające ciśnienie krwi. Dodatkowo wykazują zdolność do stabilizowania gospodarki hormonalnej. Działanie ich polega na uwrażliwieniu receptorów serotoninowych i nasilenie działania serotoniny (neuroprzekaźnik odpowiadający za proces zasypiania, nastrój oraz kontroluje samopoczucie).

Ashwagandha a stres

Ashwagandha jest to suplement pochodzenia roślinnego, należący do adaptogenów substancji, które mają za zadanie łagodzić i przeciwdziałać szkodliwym skutkom ekspozycji na stresory poprzez zwiększenie zdolności adaptacyjnych organizmu.

Jak wiadomo ekspozycja organizmu na przewlekły stras ma wiele negatywnych skutków dla organizmu. Należą do nich:

  • huśtawki nastrojów,
  • nerwica,
  • depresja,
  • problemy ze snem,
  • problemy z układem trawiennym,
  • problemy z układem hormoalnym,
  • problemy metaboliczne,
  • zwiększone ryzyko wystąpienia chorób autoimmunologicznych,
  • obniżona odporność,
  • problemy z sylwetką (tycie, problemy ze zbudowaniem masy mięśniowej),
  • oraz wiele innych.

Ashwagandha minimalizuje konsekwencje długotrwałego narażenia na stres oraz pomaga w regeneracji.

Badania wykazują, że Withania somnifera działa anystresowo i redukuje poziom kortyzolu, co za tym idzie zmniejsza się odczucie zmęczenia, polepsza się samopoczucie, jakość snu oraz poprawia się witalność.

Jak ashwagandha wpływa na organizm ?

Liczne badania wskazują, że suplementacja Ashwagandhy ma nie tylko pozytywny wpływ na układ nerwowy, ale także:

  • korzystnie wpływa na sprawność fizyczną – zarówno u sportowców, jak i u osób mniej aktywnych fizycznie,
  • pozytywnie wpływa na wzrost siły mięśniowej, poprawia wydolność tlenową oraz wywiera pozytywny wpływ na kompozycję sylwetki i redukcję zbędnej tkanki tłuszczowej,
  • usprawnia funkcje centralnego układu nerwowego – wspiera regeneracje oraz inicjuje wzrost uszkodzonych i zdrowych komórek mózgu,
  • neutralizuje działanie reaktywnych form tlenu, co przyczynia się do zapobiegania chorobom cywilizacyjnym oraz spowolnienie procesów starzenia,
  • wpływa na obniżenie cholesterolu,
  • wspomaga reguluje ciśnienie tętnicze krwi,
  • wpływa pozytywnie na układ sercowo-naczyniowy – zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia,
  • poprawia jakość nasienia oraz ruchliwość plemników.

Ashwagandha dawkowanie

Ashwagandhe należy przyjmować 1-2 razy dziennie razem z posiłkami. Najskuteczniejszą  dawką  jest ok. 500 mg na dobę. Trzeba przyjmować ją przez kilka tygodni aby osiągnąć pożądane działanie terapeutyczne.

Dużym plusem przyjmowania naturalnych suplementów jest stopniowe, ale długotrwałe działanie na poprawę jakości zdrowia. Ashwagandha przyjmowana przed snem poprawia jego jakość oraz ułatwia zasypianie.

Szukając preparatów z Ashwagandhą, warto zwrócić uwagę na standaryzację i ilość witanolidów w używanym przez danego producenta ekstrakcie.

Z czym warto łączyć ashwagandhe

Ashwagandha bardzo dobrze łączy się m.in. z:

  • Terminalia Arjuna / Migdałecznik Arjuna – kora z drzewa występującego na terenie Indii. Zawiera aktywne substancje m.in. minerały takie jak wapń, cynk, magnez i miedź oraz koenzym Q-10. Pozytywnie wpływa na układ sercowo-naczyniowy, serce i zdrowie naszej wątroby. Razem z ashwagandha dobrze wpływają na wydolność fizyczną.
  • Kurkuminą – w Europie nazywana szafranem indyjskim, ma działanie przeciwzapalne, antyoksydacyjne, przeciwnowotworowe, przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybiczne.
  • Sylimaryną z ostropestu – hamuje tworzenie się blaszek miażdzycowych, obniża frakcje LDL cholesterolu, zapobiega rozwojowi nowotworów, wspomaga odbudowę wątroby, zapobiega tworzeniu się kamieni żółciowych. Wraz z ashwagandhą ma działanie przeciwutleniające.

Podsumowanie

Wsparcie naszego układu nerwowego w dzisiejszych czasach jest niezwykle ważne. Ashwagandha jest suplementem działającym w pozytywny sposób na nasz organizm na wielu płaszczyznach.

Można ją bezpiecznie łączyć z innymi ziołami adaptogennymi oraz wszelkiego rodzaju suplementami.

Działające dawki zaczynają się od 300 – 600 mg na dobę a pierwsze efekty są odczuwalne po około 4 tygodniach. Kupując dany suplement upewnij się, że jest on standaryzowany.

Jeżeli cierpisz na chorobę Hashimoto lub inne problemy natury autoimmunologicznej, nie przyjmuj ziół adaptogennych na własną rękę, ponieważ wpływają one na układ immunologiczny i mogą nasilić autoagresję organizmu w tych jednostkach chorobowych.

Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze Zaloguj się

Bądź na bieżąco

NEWSLETTER

Zapisz się do newslettera aby dostawać informacje o nowych wpisach, artykułach, promocjach i konkursach.