Mój koszyk

0 rzeczy

Twój koszyk jest pusty.

  • Dieta

Czy można smażyć na oliwie z oliwek ?

Do niedawana smażenie na oliwie z oliwek uważane było za zbrodnię dietetyczną – nie dość, że oliwa miała rzekomo tracić swoje prozdrowotne wartości, to wręcz stawała się niezdrowa.

Naukowcy z hiszpańskiego uniwersytetu w Granadzie udowodnili, że smażenie warzyw na oliwie z oliwek pochodzącej z najwyższego tłoczenia, wpływa korzystniej na jakość jedzenia niż ich gotowanie.

Dlaczego tak się dzieje i jaką oliwę wybierać – tego dowiesz się z poniższego artykułu.

Oliwa z oliwek – zalety

Oliwki, z których powstaje oliwa z oliwek są bogatym źródłem fenoli – przeciwutleniaczy, które wpływają na zmniejszenie ryzyka zachorowań mi.in. na choroby serca.  Oliwa jest produktem roślinnym dzięki czemu nie zawiera cholesterolu,

Ma pozytywny wpływ na :

  • zahamowanie rozwoju miażdżycy,
  • obniża ciśnienie krwi,
  • chroni przed astmą,
  • wspomaga nasze drogi żółciowe,
  • wzmacnia nasze komórki, spowalniając tym samym procesy starzenia.

Oliwa z oliwek na wielu płaszczyznach działa w pozytywny sposób na nasz organizm, zdrowie czy wygląd. Potwierdzeniem dla tej tezy, poza licznymi badaniami i znajomością procesów biochemicznych zachodzacych w naszym organizmie, jest fakt, że na terenach w których spożywa się ogromne ilości oliwy z oliwek, czyli Grecji i we Włoszech, osiąga się ponadprzeciętną długość życia.

Czy oliwa nadaje się do smażenia ?

Sama oliwa w ponad 70% składa się z kwasu oleinowego i z ok 20% kwasów nasyconych. Kwasów wielonasyconych w oliwie jest tylko ok. 10 %, a to one są najbardziej wrażliwe na wysokie temperatury. Antyutleniacze zawarte w oliwie chronią ja w trakcie smażenia przed oksydacją i w znaczny sposób opóźniają jej degradację.

Potwierdzają to badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu w Jaen, którzy porównali ze sobą oliwę extra virgin, olej z orzechów włoskich i olej rzepakowy. Oleje te podgrzewano wielokrotnie i smażono na nich w różnych temperaturach. Wyniki pokazały, że przy procesie smażenia w oliwie extra virgin ilość związków toksycznych i ich pojawianie się jest znacznie mniejsze niż w pozostałych olejach.

Natomiast w przeprowadzonym w Granadzie badaniu naukowcy sprawdzili jak wpłyną trzy sposoby obróbki termicznej na 4 najbardziej najczęściej spożywane w Hiszpanii warzywa: ziemniaki, dynie, bakłażana i pomidory.

Takie same ilości warzyw zostały: usmażone na oliwie, ugotowane w wodzie i ugorowane w wodzie z oliwą. Zgodnie z wynikami badań, smażenie na oliwie z oliwek extra virgin spowodowało zwiększenie się naturalnych fenoli w warzywach, w przeciwieństwie do gotowania czy gotowania wraz z oliwą.

Jednym z wyznaczników tego, czy na tłuszczu można smażyć jest punkt dymienia., tzn. moment, w którym podgrzewany tłuszcz zaczyna się spalać i nieprzyjemnie pachnieć.

Punkt dymienia oliwy określa wynosi od 185 do 210 st. C i jest wyższy przy oliwach wysokiej jakości. Jednak niekorzystne zmiany zachodzące w tłuszczu najlepiej określa stabilność oksydacyjna, wskazująca odporność tłuszczu przy reakcji z tlenem.

I w tym starciu oliwa extra virgin wygrywa nawet z olejem rzepakowym, gdyż podczas testu Rancimat, który jest metodą powszechnego określania stabilności oksydacyjnej, czas indukcji procesów oksydacyjnych oliwy wynosi 6 h zaś dla oleju 4,5h. a wszystko to dzięki niewielkiej zawartości kwasów tłuszczowych wielonasyconych i wysokiej zawartości przeciwutleniaczy.

Jaką oliwę wybrać?

Najlepszą oliwą do codziennego stosowania będzie oliwa extra virgin, zawierająca bogactwo przeciwutleniaczy i najlepszy smak.

Oliwy rafinowane pozbawiane są w procesach chemicznych smaku i wartości odżywczych m.in. polifenoli, chroniących oliwę przed utlenieniem. Z takiej oliwy radze korzystać w wyjątkowych okolicznościach.

Równie ważne jest to aby butelka, w której znajduje się oliwa była z ciemnego szkła – tym sposobem chronimy oliwę przed światłem i tlenem, które niekorzystnie wpływają na polifenole.

Podsumowanie

Zgodnie z przeprowadzonymi badaniami, mit o szkodliwości smażenia na oliwie z oliwek spokojnie można wyrzucić do kosza. Wielokrotnie udowodniono, że oliwa jest zdrowa nie tylko na zimno, ale również przy smażeniu, pieczeniu czy duszeniu.

Aby zadbać o zdrowie należy stosować zbilansowaną dietę, dostosowaną do naszych potrzeb oraz pamiętać aby zadbać o odpowiednią ilość aktywności fizycznej.

Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze Zaloguj się

Bądź na bieżąco

NEWSLETTER

Zapisz się do newslettera aby dostawać informacje o nowych wpisach, artykułach, promocjach i konkursach.